18 March 2011

POTRET KEMBARA ...KembojA



Salam, dah lama rasanya aku tak menerobos ke alam blog ni, semenjak menerima beberapa siri ujian kesihatan diri tempoh hari langsung rasanya aku tak menjengah apa2 pun dalam blog ni termasuklah blog2 memember aku yang ada. MALAS rasanya nak buka cerita pasal sihat ke tak ni cuma lebih elok dan molek aku rasa kalau dimulakan sesuatu dengan kecerian, kenang-kenangan ker takpun kita ajak kepada sesi muhasabah diri...
Duduk sesaja petang2 gini, layan maggie, layan teh tarik sambil dengau lagu2 retro kadang2 terbawak hati sampai kemana2, ingat lagi masa kat kemboja dulu...layan teh tarik kemboja dengan lempeng cap kemboja perghhhh sedap juga...aku mula2 pelik gak apa benda la yang makcik2 kemboja ni buat kat atas lantai tanah depan masjid ni, berasap2 pulak tu..ingat kan bakor benda apa rupanya jual lempeng, kalau moden sikit bunyinya 'pan kek'...bahasa kampungnya 'lempeng'...kalau kat tempat kita ni ada la lempeng jagung ker, lempeng kelapa ker, lempeng nangka ker apa2 lah tapi kat tempat diorang yang aku tengok cuma ada lempeng kosong, ingredient dia cuma tepung, telor ayam dan sedikit gula....kalau kita kat sini,
paling canggih dah ada tempat untuk bakar lempeng macam kat pasaraya2 tu dan paling tidak pun mak2 kita buat pakai kuali jer...tapi kat tempat diorang aku tengok dia bakor pakai kayu arang jer dengan acuan khas macam dalam gambar tu...huhu, lagi tragisnya semua equiptment tu main letak atas tanah jer hehe...itupun ramai yang datang beli, tak silap aku harganya seketul cuma 20 sen duit kita..atau duit diorang berapa riel ntah...aku rasa kalau kita kat sini, jual makanan atas tanah huhu jawabnya makan sendiri la.....tapi yang pastinya hasil yang tersedia adalah sedap belaka....dan yang paling penting adalah halalan....
Senyum sorang2 pastu menung, teringat macam2 yang dah aku lalui dalam umur aku yang begini, tak terfikir dan tak tebayangkan pun...tapi rezeki tuhan kan, insyaAllah suatu masa aku bawak juga anak bini aku untk kesana.

No comments: