15 November 2010

DEMAM NYAMUK huhu


Salam...inilah dia mangkok ayon yang telah membuatkan aku demam-demam dan hilang selera makan dan sebagainya, dah la ambik darah aku, seluruh badan aku menggigil pastu lemah..adus. Ini adalah kali pertama sepanjang hidup, aku kena jangkitan demam nyamuk (dengi) harapnya biarlah ini yang pertama dan ini jugalah yang terakhir aku kena. Kalau kena kat orang dewasa mungkin kita boleh tahu awal gejala dan tanda tapi bayangkan kalau kena kat budak2 kecik...kesian. Apa pun bersyukur pada Allah Ta'ala memberikan kembali kesihatan pada aku dan keluarga aku dan satu peringatan untuk kita bersama...jaga kesihatan, tingkahlaku, persekitaran dan cara hidup...sentiasa amalkan cara dan gaya hidup yang sihat...semua ada chances nak kena tau...?

Setahu aku, aku ni pantang tengok air yang bertakung kat umah, kat luar umah ker atau kat mana2 pun...kadang2 tak salah peribahasa "jaga tepi kain orang" tu kita amalkan cuma biarlah bertepatan dan kena pada tempatnya, jangan jaga benda lain udah la...ni orang lain yang punya susu orang lain yang dapat nama..pun peribahasa juga...atau lebih pedas lagi orang lain buat dajal orang lain pulak yang kena, nak ditegur kang jiran2, masam muka, dsb...tak tegur kang aku pula mungkin menjadi mangsa...hmmm @#$%^&&*()*!...yang baik datangnya dari Allah Ta'ala dan tidak itu adalah dari kelemahan diri kita sendiri...muhasabah dan taubat awal2 erk.

6 comments:

:: HUSNA :: said...

tak kena tahan wad ke? ape pun hg dh sihat kan... org kata kalau kena denggi elok minum sup ketam dgn 100 plus. wallahualam...

moga kita sentiasa dilindungi Allah selalu.

aNiSaHuRi said...

la bila plak ko kene denggi ni... tak tau pon?

Fadzli Ikhwan Mohammed said...

Tq Husna, hmmm sedap oit sup ketam, memang best...aku belasah itu hari banyak gak la rasanya cuma aku tak serasi la dgn ketam, aku baru tahu yang aku alah dengan ketam rupanya, natijahnya semua seafood aku dah tolak ketepi, mahunya pasal dari ketam tu juga doktor kata aku dapat gastrik, gastrik ulser dan jangkitan bakteria H.pilory...huhu aku dah MC lama gak...apa pun aku mengharapkan doa dari kalian. TQ.

Fadzli Ikhwan Mohammed said...

Laaaa ya ker anis, seminggu sebelum raya korban itu hari aku kena, ingat tak serius...rupanya gigil satu badan, macam2 aku dapat pastu...gastrik la itu la ini la...syukur Tuhan bagi kesempatan lagi. Doakan aku sihat macam biasa wehhhh.

aNiSaHuRi said...

ya Allah kurniakan kesihatan kepada kawan2ku (begitu juga aku) semoga kami dpt memjalankan ibadah kepada dgn sempurna...

bila dah sakit baru tahu nikmat sihat kan li...

Fadzli Ikhwan Mohammed said...

tahu takpa, cuma harapnya Tuhan tak lupa aku terus, syukur juga sebab diberi nikmat merasa sakit bagaimana sebab time sakit la kita selalu lalu lalunya dan sentiasa akan ingat kat Allah SWT, hmmm time sihat ramai yang lupa...kan kan kan, ko pung dulu pernah gak sakit teruk kan ?