04 November 2010

POTRET KEMBARA ...KembojA


Salam...entry cambodian trip kali ni aku sisipkan contoh kebanyakan rumah orang2 melayu islam kemboja yang terdapat di kawasan pedalaman disana. Kebanyakan dari bahan/material untuk membuat umah disana adalah menggunakan kayu yang "ter" pakai...asal ada tempat tinggal dan ruang untuk dipaku dah memadai..comot dan usang itu adalah perkara yang kesepuloh barangkali, lubang sana sini adalah perkara biasa dan yang pasti mereka berkeluarga besar2 belaka..rata2 dalam satu keluarga akan ada hampir 5 atau 6 orang anak...hehe. Keadaan rumah pastinya dah tak terjaga apa taknya jalan kat sana masih lagi berbatu kerikir besau penumbuk belaka, tanah merah dan berdebu..hari2 debu lekat kat baju, umah dan sebagainya, nak dicuci umah dan dinding memang buang karan, bior ajer la...macamanapun mereka masih beriman seperti seadanya...

Kebanyakan dari umah2 kat sana tinggi2 belaka pasalnya bila bah/banjir besar yang saban tahun ada pastinya akan menenggelamkan hampir 1/3 dari keseluruhan umah mereka..kalau umah rendah jawabnya terus duk dalam sampan la..w/bagaimanapun ada antara penduduk sekitar pesisir sungai mekong yang hanya berumahkan sampan panjang, itulah rumah dan itu jugalah sampan tangkap ikan dan sebagainya...ikan apa ? hehe lepas ni le yer.

Bila tengok keadaan ni aku teringat rumah mak bapak aku dulu kat Kg. Belanja, Parit Perak Darul Ridzuan..sebiji macam rumah diorang cuma dinding ngan atap dia rumbia atau buloh..itu adalah 30 tahun yang lalu dan kini mungkin persamaannya terdapat di Kemboja...bagi memember yang nak melawat tanah subur cambodia boleh hello aku nanti kita setkan macamana nak kesana...jauh perjalanan luas pengalaman...terkesan sikit iman.

No comments: